CÎNTUL XI
▪ Cîntul I ▪ Cîntul III
▪ Cîntul IV
▪ Cîntul V ▪ Cîntul VII
▪ Cîntul X ▪ Cîntul XIII
▪ Cîntul XIV
▪ Cîntul XV
▪ Cîntul XVII ▪ Cîntul XXI
▪ Cîntul XXII ▪ Cîntul XXV
▪ Cîntul XXVI ▪ Cîntul XXXIII Grămezi de stînci în prăpăstiosul loc ne întîmpinau, rănindu-ne mirosul pe culmea-acestei mài cumplite ocne,
11-4 ce din străfund îşi exhala prinosul de aburi împuţiţi, greţoase-îndemne de-a ne adăposti, de silă,-în dosul
11-7 unei înalte lespezi, cu-aste semne: “Pe Anastasie papa-îl am în pază, de Fotie împins pe căi nedemne.”
11-10 “-O vreme, coborîrea ne-o retează scîrbosul damf, pînă se-obişnuieşte trupul cu el, şi-apoi nu mai contează.”
11-13 Aşa a spus, iar eu: “-Atunci găseşte ceva să umple clipele pierdute cu un folos.”Şi-a zis: “-Găsesc, fireşte.”
11-16 “-Strîng bolovanii-acestui cerc ce pute trei cercuri - începu - înghesuite din ce în ce, ca-în rîpele trecute,
11-19 şi toate gem de duhuri osîndite; iar spre a-ţi fi de-ajuns numai uitatul, îţi spun de ce şi cum sunt chinuite.
11-22 Oricărui rău, urît de Prea Înaltul, ţel ’i-e doar strîmbătatea; şi-l atinge ori înşelînd ori vătămînd pe altul.
11-25 Înşelăciunea doar pe om ’l-împinge, de-aceea mai crunt cerul o-înfierează şi chin mai hîd pe-înşelători îi stinge.
11-28 Pe violenţi în primul cerc i-aşează. Dar cum trei părţi lovite pot să fie, în rotocoale trei îl divizează.
11-31 Lui Dumnezeu, aproapelui sau ţie poţi dăuna - pieptiş sau în avere, cum ai să înţelegi din ce-o să vie.
11-34 Pe-aproape-îl poţi ucide, sau durere poţi să-i aduci, iar lucrurilor sale ruină, jaf, distrugeri, incendiere...
11-37 Deci, cei cu fapte-ori gînduri criminale, tîlhari şi hoţi, în primul cerc ’şi-au hăul, şi-s împărţiţi pe soiuri bestiale.
11-40 Dar omu’-îşi poate sieşi fi călăul, sau bunurilor lui. De-aceea-i strînge al doilea cerc pe cei ce-şi caină răul
11-43 de-a fi vărsat în lume propriul sînge sau irosit la joc agonisirea ce,-în locsă-i fericească,-îi face-a plînge.
11-46 Poţi vătăma, apoi, Dumnezeirea cu-afurisenii ori huliri perfide sau terfelind suprema lege, firea.
11-49 De-aceea, brîul cel mai strîmt închide Sodoma, Càorsa şi pe cei care mînjesc ce-i sfînt prin spusele fetide.
11-52 Înşelăciunea e necruţătoare cu cel ce-o face şi cu cel ce-o-îndură, de are-în om încredere ori n-are.
11-55 Păcatul cel din urmă-i o ruptură a lanţului iubirii între oameni; astfèl, al doilea cerc e-adunătură
11-58 de ipocriţi, vraci, hoţi, codoşi şi fameni, linguşitori şi vînzători de sfinte, escroci, lichele şi-alte-otrepe-asameni.
11-61 Două iubiri întínă cel ce minte pe-încrezător: sădita de natură şi cea dintr-ale vieţii legăminte;
11-64 de-aceea,-în cea mai joasă fundătură din Univers îi mistuie Satana pe trădători, în purure tortură.”
11-67 “-Prea limpede-i”, am spus spre mantovana mea călăuză, “-această împărţire a şlehtelor ce umplu subterana.
11-70 Dar spune-mi, cei din gîrlă,-în năclăire, şi cei purtaţi de vînt, bătuţi de ploaie şi cei ce se insultă în ciocnire,
11-73 de ce nu-s în cetatea de văpaie dacă-s urîţi de Domnul deopotrivă? Iar dacă nu-s, de ce-i ţine-în puroaie?”
11-76 Dar ghidu’-a spus: “-Ţi-e gîndul în derivă? Eşti ca nicicînd mai rătăcit la minte... sau altor frămîntări le e captivă?
11-79 Nu-ţi aminteşti bogatele cuvinte din Etică, elina ta ştiinţă, de trei porniri odioase vrerii sfinte:
11-82 cruzime, ne’nfrînare, rea-credinţă? Pe-a doua El mai blîndă o socoate, de-aceea-i şi mai blîndă-a sa sentinţă.
11-85 Dacă ţi-s limpezi tîlcurile toate şi n-ai uitat nici cine sunt acei ce-şi trag osînda-afară din cetate
11-88 ai să-înţelegi de ce aceşti mişei aparte stau şi pentru ce Fatala Justiţie mai slab loveşte-în ei.”
11-91 “-O, soare, tu, ce-alungi din ochi negreala, lumina ta mi-e toată bucurie, şi-mi place a şti la fel ca îndoiala.
11-94 Dar să-mi mai spui, despre cămătărie: de ce-i e Celui Sfînt nesuferită, jignind înalta sa mărinimie?”
11-97 “-Filosofia,-îmi spuse, desluşită, vorbeşte-ades (cui are mintea coaptă) că-întreaga faţă-a Firii-i plămădită
11-100 de Mintea Sfîntă şi măiastra-I Faptă şi dacă-în fizică-i faci drum privirii, găsi-vei negreşit, pe-o primă treaptă,
11-103 că fapta voastră-în veci urmează Firii cît poate-un prunc pe dascăl. Deci, ea vine nepoată oarecum Dumnezeirii.
11-106 Din ele amîndouă se cuvine -cum spune şi-al Genezei verb de aur - să-şi tragă omul ţel şi căi spre bine.
11-109 Dar cum zaraful bate alt coclaur, neluînd nici Fire şi nici Faptă-în seamă, el nu-i nici unui bun pe lume faur.
11-112 Dar hai să mergem, drum întins ne cheamă, Peştii sclipesc de-acum pe-a zării dungă şi Carul Mare-Apusului dă vamă,
11-115 iar calea rîpei noastre încă-i lungă.
|
|
|
|
| | BUN VENIT! SOYEZ LES BIENVENUS! WELCOME! | | Am vrut să fac din acest sait (eng. site) un spaţiu spiritual pentru cei care se simt bine între cărţi şi compiuter (eng.: icomputeri). Se află aici ceva din preocupările, din pasiunile, din hobby°-urile şi slăbiciunile mele intelectuale. Dacă vă interesează literatura în general şi critica literară în special, arta traducerii, pictura "metafizică", muzica simfonică şi de operă (MOSTRĂ!), problemele limbii române şi omenescul din murdăria politicii – atunci alegeţi una din cele trei variante de mai jos ca să intraţi (preferabil, bej; gri = nu e la zi). . (Conţinutul saitului este acelaşi în oricare variantă. Diferă doar "copertele" secţiunilor şi unele "intermezzo"*-uri). | Variantă "text:"
CLIC AICI ! | | Varianta recomandată:
CLIC AICI ! | | Totul într-o pagină: CLIC AICI ! | | | | | | | |
|
|
|
|
|
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu